Van nuleditie tot succeseditie

Design Fest Gent 2022 zit erop. Wat als nuleditie startte, groeide uit tot een meer dan volwaardige eerste editie.

Design Fest Gent reflecteert en doet reflecteren over de actuele en vooral acute maatschappelijke vraagstukken. Daarom staat duurzaam denken en ontwerpen centraal. Het is een thema dat veel mensen verbindt over verschillende disciplines heen: van onderwijs tot onderzoek, de creatieve industrie, beleidsmakers, designsector en ondernemers. Stuk voor stuk actoren die mee aan het roer staan van dit debat.

Deze combinatie van disciplines is dan ook het perfecte recept voor een festival met impact. In een behapbare en unieke opstelling informeert en inspireert het festival deze actoren om ieders toekomst mee vorm te geven en te verbeteren. Het plaatst lokaal onderzoek in een brede en internationale context. Zo verruimt Design Fest Gent perspectieven en leert het ons als consument en producent kijken naar het verhaal dat aan het eindproduct voorafgaat.

De eerste editie was meteen ook het eerste Gentse designfestival ooit en telde 10 dagen van feest, verwondering en activisme. Een levensgroot platform voor jonge en gevestigde ontwerpers om grensverleggende ideeën te presenteren, te experimenteren en te debatteren in een scenografie volledig bestaande uit restmaterialen door Bram Vanderbeke, Theo De Meyer en Doorzon. Het festival werd gecureerd door Siegrid Demyttenaere, in dialoog met 6 co-curatoren.

De bezoekerscijfers en persverschijningen van deze eerste editie verklappen dat het thema van het festival urgenter was dan ooit. Het was indrukwekkend om te zien hoeveel ontwerpers en ondernemers zich hier al een hele tijd over buigen in hun praktijk. Maar het was vooral ook hoopvol om te merken hoeveel mensen nood hebben aan informatie en inspiratie: van een leerkracht biologie tot een grootvader met zijn kleinkinderen en een Nederlandse student productontwikkeling. We brachten een gesprek op gang en hopen dat nog lang te doen.

Dit allemaal hadden de initiatiefnemende partners niet kunnen verwezenlijken zonder de 37 partners.

37 keer hartelijk bedankt!

Terwijl we de eerste stappen zetten voor de volgende editie, geven we al graag de cijfers van de eerste editie mee in een notendop.

5.291 bezoekers

  • 20% partnercontact voor event

  • 22% met studentenpas

  • 40% ouder dan 26 jaar

  • 17 Gentse design winkels waar upcycled onverkochte stock werd tentoongesteld en geveild (i.s.m. Lucky Tree)

  • 133 nationale en internationale designprojecten en installaties

  • 16 creatieopdrachten (met steun van het Kunstendecreet)

  • 8 productvoorstellingen van bedrijven

  • 7 lezingen en panelgesprekken

  • 7 DFG Talks

  • 28 workshops

  • 6 optredens en performances

Partner
  • 14 exclusieve partnerevents met rondleidingen, presentaties en/of recepties

  • 24.145 websitebezoekers in april ’22

  • Levendige en dynamische socials voor, tijdens en na het festival

  • Meer dan 70 perspublicaties

Met z’n allen zetten we een mooi festival neer en we kijken er dan ook naar uit om dit opnieuw te doen met jou erbij.

Hartelijk dank en hopelijk tot de volgende editie!

Design Museum Gent, Arteveldehogeschool, Flanders DC, Industriemuseum Gent, KASK & Conservatorium (HOGENT - Howest), KU Leuven Faculteit Architectuur, LUCA | School of Arts, Ministry of Makers, Universiteit Gent,

Design Museum Gent, Arteveldehogeschool, Flanders DC, Industriemuseum Gent, KASK & Conservatorium (HOGENT - Howest), KU Leuven Faculteit Architectuur, LUCA | School of Arts, Ministry of Makers, Universiteit Gent,

Volgende
Volgende

Het beste van twee werelden