(MINING)

UNFOLD – Clay Automaton Lab

In September 2018 verwoestte een brand één van de grootste archeologische collecties uit de geschiedenis. Maar liefst 90% van het Museu Nacional in Rio de Janeiro (Brazilië) ging in rook op. Gelukkig maakten onderzoekers van het museum in de jaren voorafgaand aan de brand al honderden scans van de artefacten. Die scans, in eerste instantie bedoeld voor onderzoek, zijn nu de enige overgebleven schimmen van de eens zo rijke collectie.

Niet toevallig zette Design Studio Unfold onlangs het meerjarige onderzoeksproject Atlas of Lost Finds op poten. Samen met andere onderzoekers, ontwerpers en makers, bekijkt ze op welke manier 3D-scans en andere digitale data op een zinvolle manier gebruikt kunnen worden. Op hun website lostfinds.org worden verschillende cases digitaal ontsloten. Enerzijds worden kunstenaars en ontwerpers uitgedaagd om met de digitale data van scans aan de slag te gaan, anderzijds wakkert het een interessante discussie aan over hoe de stukken kunnen dienen als startpunt voor nieuwe verhalen over eigenaarschap, inclusie, traditie en kennis. Een eerste open-call met een precolumbiaanse hoefijzerfles als model, leverde een collectie met 30 bijzondere flessen op, gemaakt door kunstenaars van over de hele wereld. En nog veel meer scans liggen te wachten op een nieuw leven.

Voor Design Fest Gent slaan Unfold en KASK de handen in elkaar voor een onderzoek naar een  schaalvergroting van hun 3D-printers. Om de Marajoarakeramiek - die veelal indrukwekkend groot is - opnieuw te kunnen maken op basis van de 3D-scans, moet er een grotere machine gebouwd worden. KASK stelt haar robotarm ter beschikking, Unfold haar expertise. Tijdens het Design Fest Gent zet Unfold een lab op in het Design Museum, waar verschillende experimenten worden opgezet met de robot-arm-klei-printer. Wees getuige van een eerste poging tot het printen van een Marajoara-urne.

 
Vorige
Vorige

STUDIO SAMUEL TOMATIS